قبل از هر چیز جا دارد من هم از شما خوانندگان محترم به خاطر ابراز لطفتان درکامنت های قبلی، تشکر کنم. روزی که نکات و مطالب دستنویس خودم را برای چاپ در وبلاگ تراپیپر تایپ می کردم باور نمی کردم که اینقدر مورد استقبال شما عزیزان قرار گیرد. البته سالها آنها را بطور شفاهی به هم دانشگاهی های خودم آموزش می دادم ولی دیدن اینکه بطور موردی تا 100 هزار بار و در مجموع پست های آموزش پایان نامه نویسی بیش از 500 هزار بار خوانده شده اند، من را بسیار شگفت زده کرده است. امروز نیز از اینکه آنها را بطور رایگان منتشر نمودم احساس خیلی خوبی دارم. بسیاری از دوستان پیام دادن که جا دارد آنها را بصورت کتابچه ای منتشر کنم تا سودی نیز حاصل شود اما واقعیت این است که انتشار در وبلاگ تراپیپر را بیشتر از انتشار در قالب کتاب و یا هر وبلاگ دیگری می پسندم. چرا که هیچ وبلاگ و یا کتابی را سراغ ندارم که در کمتر از چند ماه ۲۵ هزار شمارگان یا خواننده داشته باشد. از محبت های شما و پیام های تشکر شما نیز بسیار سپاسگزارم و خواهشی دارم که شما نیز در انتشار هرچه بیشتر این مطالب از طریق ایمیل، لینکدین و یا فیس بوک و با اشتراک گذاری آدرس وبلاگ تراپیپر به دوستان خود، باعث خیر و شادی آنها شوید و از این کلاس درس رایگان آنها را که من می دانم شدیدا به این مطالب برای پایان نامه خود نیاز دارند، بهرمند نمایید. با تشکر فراوان

و اما در قسمت های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم نکاتی را آموختید، در ادامه ی نکات گفته شده در قسمت های قبل، نکات جدیدی را اضافه نمودم. امیدوارم برای خوانندگان محترم و دوستداران وبلاگ تراپیپر این نکات نیز مفید واقع شود.

مطالبی که در این وبلاگ می خوانید:

نکته 28: تبدیل فایل word به فرمت pdf (نرم افزار dopdf) 
نکته 29: وارد کردن Bookmark در فایل pdf  
نکته 30: رفتن به ابتدای خط و انتهای خط، و ابتدا و انتهای صفحه در word 
نکته 31: نوشتن علائم نگارشی در word 
نکته 32: حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word 
نکته 33: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در word 
نکته 34: ایجاد Header (بالا صفحه) و Footer (پایین صفحه) در word 
نکته 35: تنظیمات حاشیه صفحات (Page Borders) در word 

----------------------------------------------------------

نکته کلیدی: 

قبل شروع به گفتن نکات در این قسمت، یک نکته کلیدی را می خواهم یادآوری کنم.
و آن اینکه فراموش نکنید به طور مرتب، فایل ورد پایان نامه را ذخیره کنید و فایل پشتیبان در چند جا تهیه کنید!
برای اینکار از کلیدهای میان بر Ctrl+S هم می توانید استفاده کنید.


نکته ۲۸: تبدیل فایل word به فرمت pdf (نرم افزار dopdf) 

این نکته بنا به درخواست یکی از خوانندگان وبلاگ قرار گرفته است. گرچه خودم در نظر داشتم که در قسمت های آخر آموزش نگارش پایان نامه، این نکته را اضافه کنم، اما بنا به ضرورت در اینجا آوردم.
بعد از اتمام تایپ پایان نامه، برای تحویل فایل جهت پرینت، برای جلوگیری از به هم ریختن فایل ورد در یک کامپیوتر دیگر، بهترین و موثرترین راه این است که فایل ورد پایان نامه را به فرمت pdf تبدیل کنید، تا هیچ تغییری در فایل تان ایجاد نشود.

یکی از نرم افزارهای مفید در تبدیل فایل word (به خصوص فایل ورد به زبان فارسی) به فرمت pdf، نرم افزار dopdf است.

این نرم افزار رایگان را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

بعد از دانلود، نرم افزار dopdf را نصب کنید. نصب این نرم افزار بسیار ساده است و کمتر از 3 دقیقه زمان می برد. فقط باید بعد از نصب، کامپیوتر را restart کنید.

حالا، فایل ورد پایان نامه را باز کنید و از منوی اصلی، روی گزینه print کلیک کنید و یا از کلیدهای میان بر Ctrl+P استفاده کنید.

در پنجره باز شده، dopdf را انتخاب کنید. 

برای انجام تنظیمات بیشتر، بر روی گزینه Properties کلیک کنید.

پنجره زیر باز می شود. 

در قسمت Page size، مطمئن شوید که تنظیمات ابعاد صفحه روی A4 قرار گرفته باشد.

بر روی گزینه OK کلیک کنید. در پنجره بعدی هم OK را بزنید. پنجره زیر باز می شود که از شما مسیر ذخیره فایل pdf را سوال می کند. 

پس از انتخاب مسیر مورد نظر برای ذخیره فایل، گزینه OK را بزنید. فایل pdf پایان نامه شما ایجاد می گردد. 

برای پرینت گرفتن از پایان نامه، حتما از فرمت pdf آن استفاده نمایید تا نگران به هم ریختگی فایل پایان نامه خود نباشید. 

نکته کلیدی: 

پس از کار کردن با نرم افزارهای مختلف تبدیل فایل word به pdf، برای pdf کردن فایل های ورد زبان فارسی، شخصا نرم افزار dopdf را توصیه می کنم. pdf ساز خود نرم افزار word هم در مورد فایل های فارسی، ایراداتی دارد و گاها باعث بهم ریختگی فایل شما می شود. البته در ورژن ۲۰۱۳ نرم افزار word، هنوز مشکل خاصی در بهم ریختگی فایل های فارسی مشاهده نکردم و به نظر می رسد این مشکل در این ورژن برطرف شده است.

اگر فایلی به زبان انگلیسی نوشته اید و تمایل دارید که فایل شما، Bookmark هم داشته باشد، می توانید از نکته 29 استفاده کنید. 


نکته ۲۹: وارد کردن Bookmark در فایل pdf 

حتما شما هم در هنگام خواندن بعضی فایل های pdf، به bookmark کنار متن توجه داشته اید. 

برای این کار می توانید در منوی اصلی فایل ورد (word)، بر روی گزینه Save As رفته و بعد گزینه Adobe PDF را انتخاب نمایید. 

پنجره زیر باز می شود. 

بر روی گزینه Options کلیک کنید و مطمئن شوید گزینه Convert Word Headings to Bookmark انتخاب شده باشد. گزینه OK و در پنجره بعدی، پس از انتخاب مسیر ذخیره فایل، گزینه Save را کلیک کنید. فایل pdf شما به همراه Bookmark در درونش ایجاد می شود. 


نکته ۳۰: رفتن به ابتدای خط و انتهای خط، و ابتدا و انتهای صفحه در word 

اگر در هنگام نوشتن پایان نامه در وسط خط هستید و می خواهید مستقیما با کلیدهای میان بر به ابتدا و یا انتهای خط بروید، از کلید Home برای رفتن به ابتدای خط و از کلید End برای رفتن به انتهای خط استفاده کنید. 

همچنین برای رفتن به ابتدای صفحه، از کلید PGUP (مخفف Page Up) و برای رفتن به انتهای صفحه، از کلید PGDN (مخفف Page Down) استفاده کنید. 

همچنین برای رفتن به ابتدای خط در صفحه اول، از کیدهای Ctrl+Home و برای رفتن به انتهای خط در صفحه آخر، از کلیدهای Ctrl+End استفاده کنید. 


نکته ۳۱: نوشتن علائم نگارشی در word 

در هنگام نوشتن پایان نامه، به یکسری علائم نگارشی نیاز داریم، که به کمک میان بر ها می توانیم آنها را در متن وارد کنیم. 

فراموش نکنید که برای استفاده از این میان بر ها، زبان نوشتن باید روی حالت فارسی باشد. 

نگارش ویرگول ( ، ): Shift+T

نگارش نقطه ویرگول ( ؛ ): Shift+Y 

نگارش ( [ ): Shift+O 

نگارش ( ] ): Shift+I 

نگارش گیومه ( « ): Shift+K 

نگارش گیومه ( » ):  Shift+L


نکته ۳۲: حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word 

در هنگام نوشتن پایان نامه به زبان فارسی، گاهی حرکت گذاری ضرورت پیدا می کند. 

برای اینکار، وقتی زبان نوشتن روی فارسی است، می توانید از میان بر های زیر استفاده کنید. 

نگارش ( ژ ): Shift+C
نگارش تشدید ( اّ ): Shift+F
نگارش فتحه ( اَ ): Shift+A
نگارش کسره ( اِ ): Shift+D
نگارش ضمه (اُ): Shift+S
نگارش تنوین (اً): Shift+Q
نگارش تنوین ( اٍ ): Shift+E
نگارش تنوین ( اٌ ): Shift+W
نگارش همزه ( ۀ ): Shift+G
نگارش همزه ( أ ): Shift+N
نگارش همزه ( إ ): Shift+B
نگارش همزه ( ؤ ): Shift+V
نگارش همزه ( ء یا ئ ): Shift+M  
نگارش ( ة ): Shift+Z

نکته کلیدی: 

برای کشیدن یک حرف (مانند مــــــــــــــ و یا هر حرف دیگری) ، کافیست ابتدا حرف مورد نظر را نوشته و سپس کلیدهای Shift+J  را با هم نگه دارید. حرف مورد نظر تا زمانی که این دو کلید را نگه دارید، کشیده می شود. 

به همین راحتی! 


نکته ۳۳: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در word 

برای تغییر رنگ فونت نوشته، در منوی Home بر روی گزینه Font Color کلیک کرده و رنگ فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

برای های لایت کردن نوشته، متن مورد نظر که می خواهید های لایت شود را انتخاب کنید.

سپس در منوی Home بر روی گزینه Text Highlight Color کلیک کنید و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

نکته ۳۴: ایجاد Header (بالا صفحه) و Footer (پایین صفحه) در word 

برای ایجاد header و footer، در منوی Insert و در قسمت Header & Footer، بر روی گزینه Header (بالا صفحه) و یا Footer (پایین صفحه) کلیک کنید و مدل بالا صفحه و پایین صفحه مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

متنی که در این دو قسمت می نویسید، در تمامی صفحات مشاهده می شود. 


نکته ۳۵: تنظیمات حاشیه صفحات (Page Borders) در word 

برای انجام تنظیمات حاشیه صفحات، در منوی Page Layout بر روی گزینه Page Borders کلیک کنید.
پنجره زیر باز می شود. 

در اینجا می توانید تنظیمات مورد نظرتان، همچون Style حاشیه متن، رنگ، پهنا (ضخامت) و مدل های خاص (Art) را در حاشیه نوشته تان اعمال کنید. 

نکته کلیدی: 

اگر می خواهید این حاشیه فقط در بخش خاصی از نوشته تان اعمال شود و در تمامی صفحات، حاشیه نداشته باشید، آن قسمت از متن را انتخاب کنید.
سپس در پنجره باز شده (Borders and Shading)، بر روی منوی Borders کلیک کنید. 

و تنظیمات مورد نطرتان را اعمال کنید. 


برای مشاهده سایر قسمت های آموزش پایان نامه نویسی به این صفحه مراجعه کنید

لینک سایر قسمت های آموزش پایان نامه نویسی